Při výběru garanta předmětu se zobrazují připomínky jak k němu, tak ke všem vyučujícím daného předmětu. Při výběru vyučujícího, který garantem není, se zobrazují připomínky vztažené pouze k němu.
prof. RNDr. Ondřej Čadek, CSc. [32-KG], Mechanika kontinua [NGEO111, přednáška]
Vyučující se snaží, aby studenti látku skutečně pochopili, aniž by lpěl na všech detailech toho, co se na přednášce stihne probrat. Působí dojmem, že si dotazů studentů váží a skutečně se snaží pochopit, odkud vychází, a odpovědět tak, aby to pro studenty bylo co nejpřínosnější. Celkově se vyučující snaží dosáhnout atmosféry vzájemného respektu a myslím, že se mu to velmi dobře daří.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.06.2024, 2. ročník, Matematické modelování, bakalářské
Na vyučujícím nejvíce oceňuji vztah ke studentům a ochotu odpovídat na dotazy.
Přednášející přenášel poutavou formou a učivo dobře vysvětloval, občas se však až moc držel poznámek, které jsme měli k dispozici.
Jakub Zeman, 12.07.2023, 2. Ročník, Fyzika, bakalářské
Opustil bych používání prezentací při přednášce a upřednostnil využívání tabule. V porovnání s jinými přednáškami, kde pořednášející psali na tabuli, jsem si pamatoval z samotné přednášky značně méně.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.06.2024, 2. ročník, Matematické modelování, bakalářské
Milý cvičící, ochotně odpovídá na dotazy a má přehled, co se dělalo na přednášce. Co mu musím vytknout je fakt, že v zadání zápočtových domácích úkolů se občas objevily věci, které jsme ještě na cvičení necvičili a dostalo se na ně až po termínu odevzdání. Ideální by to bylo opačně. Nejdřív cvičit a pak to použít v úkolu.
Na cvičení se probírají příklady a odvození které se nestihly na přednášce. Studenti na cvičení nejsou zváni k tabuli, zřejmě kvůli relativně malé časové dotaci cvičení. Studenti si příklady sami propočítávají v domácích úkolech, které jsou sice časté, ale jejich obtížnost je taková, aby jimi studenti nebyli zahlceni. Za mě je trochu škoda, že cvičení není víc "hands-on" s méně častými, náročnějšími úkoly, ale chápu, že z časových důvodů to asi není možné.
45-minutové cvičení je podle mě příliš málo, abychom probrali nějakou sadu příkladů a na cvičení se tak výrazně posunuli. Proto by podle mě bylo lepší dělat cvičení 90 minut týdně, případně 90 minut jednou za 2 týdny (v případně MK raději 90 minut týdně, protože jsme nestihli probrat hodně důležitých příkladů, které jsme měli v tištěných materiálech).
Cvičenia dobre korešpondovali s prednáškou. Páčilo sa mi, že po každej domácej úlohe / písomke nám cvičiaci dal prehľad častých chýb a dovysvetlil príslušnú látku, aj keď sa kontinua priamo netýkala.
Cvičenia prebiehali tak, že cvičiaci vysvetľoval výpočty, ktoré boli premietané v prezentácii. To považujem prinajmenšom za nevhodné, najmä keď sa cvičenie koná v pondelok 18:10. Mal som problém udržať pozornosť a len veľmi málo som si takto látku precvičil, pretože k počítaniu som sa na hodinách nedostal a v podstate som ho ani nevidel, videl som len hotové výpočty premietané na tabuľu. Ocenil by som, keby cvičiaci viac písal na tabuľu, aby mali študenti pocit, že príklad riešime na mieste, myslím, že by to pomohlo s udržaním pozornosti.
Systém získavania zápočtu pôsobí desivo: treba mať zo všetkých domácich úloh plný počet bodov. Ale opravovanie úloh nebolo veľmi prísne a boli zadané bonusové príklady behom semestra a na záver aj bonusové domáce úlohy. Prednášajúci a cvičiaci boli veľmi ochotní a v konečnom dôsledku nebol so zápočtom problém.
Připomínka k předmětu, Mechanika kontinua [NGEO111, přednáška]
Předmět je přednášen formou prezentací, což bývá často mezi studenty nepopulární, nicméně přednášející si je zřejmě dobře vědom úskalí tohoto způsobu výuky a velmi dobře se jim vyhýbá. Aby se studenti nedostali do skluzu při psaní poznámek, dává k dispozici vytištěné materiály ke každé přednášce, do nichž si stačí vpisovat zajímavosti nebo vysvětlivky navíc. Zároveň prezentace nevyužívá k přeskakování nebo urychlení odvození, ale snaží se vše se studenty pečlivě probrat. Jedinou výtku bych měl k přednášce týkající se klasifikace materiálů, kde se objevují bez dostatečného kontextu různé materiálové vztahy, které alespoň z mého pohledu začnou dávat smysl až po dalších dvou přednáškách. Zkouška probíhá formou závěrečného testu, k němuž je předem dostupný seznam otázek, které z větší části nejsou příliš náročné, ale učivo pokrývají dobře, což je za mě ideální.
Autor příspěvku je pořadateli ankety známý, 06.06.2024, 2. ročník, Matematické modelování, bakalářské
Využití prezentace místo psaní na tabuli má své výhody, ale i nevýhody. Mezi ty patří to, že si toho člověk obvykle takhle pamatuje z přednášky méně než, když si to aktivně někam zapisuje. Nicméně pan profesor Čadek se tyto nevýhody snaží částečně eliminovat, protože prezentace jsou k dispozici na webu a navíc dostaneme před každou přednáškou vytištěné shrnutí, do kterého si můžeme vpisovat svoje poznámky.
Předmět jako celek jistě velmi zajímavý a užitečný, ale v některých věcech jsme zabíhali hodně do teorie (někdy jsem si připadal jak na přednášce z matematické analýzy), což asi nebylo na škodu, nicméně jsem očekával, že se budeme zabývat více Navier-Stokesovými rovnicemi a reálnými příklady a aplikacemi ze života.
Predmet v podstate rieši triviálnu fyziku: preberie sa zavedenie veličín a ich vlastnosti, základné vzťahy a napíšu sa rovnice pre najzákladnejšie systémy. To, čo je na mechanike kontinua ťažké, je, že samotný predmet štúdia, kontinuum, je značne netriviálny. Preto len zavedenie jeho popisu trvá cez štyri prednášky. Aj štýl učenia tu bol preto odlišný, namiesto fyzikálneho, intuitívneho, sa hodí skôr matematický, presný, pretože sa treba naučiť zavedenie veľkého množstva tenzorov a identít, ktoré väčšinou človek nevidí na prvý pohľad. V tomto smere predmet zvládol výklad výborne.
Tiež oceňujem, že sme mali kvalitné prezentácie obsahujúce prebranú látku a k tomu aj skriptá, prezentácie sme dokonca dostávali vytlačené na začiatku prednášky, takže so študijnými materiálmi nebol najmenší problém.
Skúška bola príjemná a spravodlivá, páčilo sa mi, že sa dala urobiť už na poslednej prednáške a človek tak má o jednu starosť cez skúškové obdobie menej.
Trochu mi robil problémy tenzorový kalkulus a transformácie. Aj keď sa to prednášajúci aj cvičiaci snažili napraviť, mal som pocit, že sa ráta s tým, že mám vedomosti, ktoré som nemal ako v predošlých predmetoch získať. Ide najmä o prácu so zložkami tenzorov a bázovými vektormi, ideu transformácie zložiek pri zmene sústavy a diferenciálne identity. Toto ale asi nie je problém Mechaniky kontinua, ale študijného plánu Matematické modelovanie. Stále nemám pocit, že som sa tenzory naučil, pretože na každom predmete, kde sa vyskytli, sa predpokladalo, že už niečo viem, a zároveň to, čo som sa dozvedel, bolo vždy v kontexte daného predmetu, teda so zamlčanými predpokladmi (napríklad, že uvažujeme len ortogonálne transformácie alebo zaoberáme sa len zložkami a objekty ignorujeme) a s pridanými špecifikami použitia v danej oblasti.